Wijzigingen aanvraagdossier 2025
Er zijn heel wat verschillen tussen de verschillende aanvraagdossiers doorheen de tijd.
De voornaamste zetten we hier op een rij.
Grootste wijzigingen in aanvraagdossiers (2009, 2021 en 2025) doorheen de tijd:
Te ontginnen volume en projectcontour
In de huidige projectinhoudversie wordt een ontginningsvolume van 910.589 m³ zand en leem aangevraagd, wat een reductie is van 64,7% oftewel 1.665.411 m³ minder ten opzichte van het aanvraagdossier in 2009 en 44,2% oftewel 722.036 m³ minder ten opzichte van het aanvraagdossier in 2021. De duurtijd van de ontginning werd ook met 5 jaar ingekort.
Tabel 1 Verschillen in te ontginnen volumes aanvraagdossiers 2009, 2021 en 2025
Dossier 2009 | Dossier 2021 | Dossier 2025 | |
Te ontginnen volume | 2.576.000 m³ | 1.632.625 m³ | 910.589 m³ |
Projectcontour 2009: Afstand ontginningsgrens tot dichtstbijzijnde woningen bedraagt 55m
Projectcontour 2021: Afstand ontginningsgrens tot dichtstbijzijnde woningen bedraagt 100m
Projectcontour 2025: Afstand ontginningsgrens tot dichtstbijzijnde woningen bedraagt 155m
Mobiliteit
Op mobiliteitsniveau uiten deze grote wijzigingen in het ontginningsvolume zich in een significante reductie van het aantal vrachtwagenbewegingen. Met vrachtwagenbeweging wordt één beweging gedefinieerd; van of naar de site. Het totaal aantal vrachtwagenbewegingen is bijgevolg de som van het aantal inkomende en uitgaande transporten. Bijvoorbeeld: een vrachtwagen die opvulzand komt leveren en nadien ontgonnen zand meeneemt, maakt bijgevolg twee bewegingen.
Tabel Verschillen in aantal vrachtwagenbewegingen aanvraagdossiers 2009, 2021 en 2025
Dossier 2009 | Dossier 2021 | Dossier 2025 | |
Aantal gemiddeld vrachtwagenbewegingen (per werkdag) | 117/werkdag | 96/werkdag | 60/werkdag |
Duurtijd
Bij de beoordeling van de mobiliteitseffecten van het project werd zorgvuldig rekening gehouden met de impact op de omgeving. Door de projectcontour en het te ontginnen volume drastisch te verlagen, vermindert het aantal vrachtwagenbewegingen. Men zou zich kunnen afvragen waarom de duurtijd met precies 5 jaar wordt ingekort en niet met 5 of 10 jaar of meer. Een verdere inkorting van de duurtijd zou de vermindering van het te ontginnen volume namelijk tenietdoen omdat er dan weer meer transporten moeten plaatsvinden. Dit wil men juist vermijden, en om die reden wordt de mobiliteit gespreid.
Omwille van deze reden, hebben we ervoor gekozen de looptijd van het project met 5 jaar te verkorten in plaats van forsere ingrepen te overwegen. Dit betekent dat de nieuwe duurtijd wordt vastgesteld op 25 jaar in plaats van de oorspronkelijk voorziene 30 jaar. Met deze aanpassing trachten we tegemoet te komen aan de bezwaren, waarbij zorgen over de mobiliteitsimpact duidelijk naar voren kwamen. Deze beslissing is het resultaat van een grondig en doordacht proces, waarbij zowel de belangen van het project als die van de omgeving zijn afgewogen.
Tabel Duurtijd
Dossier 2009 | Dossier 2021 | Dossier 2025 | |
Termijn | 30 jaar | 30 jaar | 25 jaar |