Maatregelen

We begrijpen dat een zandgroeve impact heeft op de omgeving. Daarom nemen we verschillende maatregelen om mogelijke hinder zoveel mogelijk te beperken.


Minder vrachtverkeer

Door de aangepaste plannen wordt veel minder zand ontgonnen dan in eerdere vergunningsaanvragen. Dit betekent ook minder vrachtwagens op de weg.

  • In 2009 waren er gemiddeld 117 vrachtwagenbewegingen per werkdag.
  • In 2021 was dit al gedaald naar 96 per werkdag.
  • Met deze nieuwe aanvraag zullen er gemiddeld 60 per werkdag zijn, een reductie van 49% ten opzichte van 2009.

Bovendien rijden vrachtwagens nooit leeg, omdat ze op de heenweg zuivere grond meebrengen en op de terugweg ontgonnen zand meenemen. Dit helpt om het aantal ritten zo laag mogelijk te houden.


Veiligheid en doorstroming

De ontsluiting van de zandwinning verloopt via de Kleine Puystraat en de Langestraat, waardoor er geen verkeer door de Ganzemanstraat zal rijden. Door het verbod om richting Leefdaal te rijden via de Langestraat, zal het verkeer via de N253 richting Leuven of Overijse verlopen. Om rekening te houden met de scholen die langs de N253 gelegen zijn, zal er tijdens de begin- en einduren van de scholen geen verkeer van en naar de groeve rijden. Tevens moet iedere chauffeur of klant die de zandwinning wenst te bezoeken een verkeersveiligheidscharter ondertekenen.

Daarnaast hebben de wegen rond de groeve de laatste jaren een grondige opknapbeurt gekregen. De herinrichting van de N253 zorgt voor betere zichtbaarheid en veiligheid voor alle weggebruikers. Momenteel loopt er een studie van Agentschap Wegen en Verkeer om de weg nog verder te verbeteren.

Uit uitvoerig onderzoek blijkt dat het verkeer in de buurt vlot blijft doorstromen en dat de zandwinning geen negatieve impact heeft op de draagkracht van het wegennet.


Beperking van stof, geluid en visuele impact

De natuurlijke ligging van de groeve zorgt ervoor dat omwonenden weinig last hebben van stof of geluid. Daarnaast nemen we extra maatregelen, zoals:

  • Vaste opstarturen waardoor geluidsoverlast door verkeer vermeden wordt.
  • Duidelijke ontsluitingswegen voor machines en transport.
  • Beplanting en natuurlijke buffers om visuele hinder te beperken.

Met deze aanpak willen we ervoor zorgen dat de zandwinning in Kerkeveld zo weinig mogelijk overlast veroorzaakt voor de buurt.


{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x